-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48010 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

چرا پانصد آيه از قرآن آيات الاحكام نام گرفته و بقية آيات، به فراموشي سپرده شده است؟

قرآن داراي معارف گوناگوني است، به گونهاي كه نه تنها از عقايد، اخلاق و تكاليف شرعي سخن ميگويد، بلكه به بيان تاريخ و داستانهاي انبيا و ملتهاي گذشته نيز پرداخته است. اگر گفته ميشود آيات الاحكام پانصد آيه ميباشد، معنايش اين نيست كه بقية قرآن، كنار گذاشته شده و ـ نعوذ باللّه ـ استفادهاي ندارد، بلكه اين سخن زماني گفته ميشود كه در صدد بررسي آياتي باشيم كه فروع عملي را بيان ميكنند، چنان كه وقتي از آيات العقائد سخن ميگوييم به اين معنا نيست كه آيات اخلاقي را كنار بگذاريم و از آنها استفاده نكنيم. هر آيهاي از قرآن، در جاي خود استفاده ميشود، چنان كه متخصصان هر رشتة علمي، آيات مربوط به آن رشته را شناسايي كرده دربارة همان آيات، به تحقيق و بررسي ميپردازند و از آنها استفاده ميكنند. چگونه با مطرح كردن آيات الاحكام در جاي خود، ميتوان ادعا كرد كه بقية آيات، به فراموشي سپرده شده است، در حالي كه فقط دربارة آيات الاخلاق كتابها نوشتهاند كه ما براي نمونه به تعدادي از آنها اشاره ميكنيم: مراحل اخلاق در قرآن و مبادي اخلاق در قرآن از آيت اللّه جوادي آملي و اخلاق در قرآن نوشتة آيت اللّه محمد تقي مصباح يزدي. در اين كتابها، آياتي از قرآن مورد بررسي قرار گرفتهاند كه هيچ كدام به آيات الاحكام مربوط نيستند. هم چنين دربارة آيات العقائد، كتابهاي مستقلي نوشته شده كه در آنها فقط از عقايد ديني بحث شده است، يا دربارة موضوعاتي، مانند: تاريخ، داستانهاي انبيا و ملتها و... آن قدر كتاب نوشته شده كه كتاب خانهها را پر كرده است. خلاصه آن كه محققان و مفسران دربارة همه موضوعات قرآني مطلبي نوشتهاند كه هر كدام كتاب مستقلي ميشود.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.